Verlanglijstje:

Double Indemnity_23774_98271
Double Indemnity_23774_98271

The Lost Weekend_23775_98343
The Lost Weekend_23775_98343

Ace In the Hole_23776_98237
Ace In the Hole_23776_98237

NOBODY’S PERFECT

Vanaf juli vertonen we drie films van de legendarische Hollywoodregisseur Billy Wilder.

DOUBLE INDEMNITY
Deze film noir klassieker van Billy Wilder gaat over verzekeringsagent Walter Neff die een affaire krijgt met een getrouwde vrouw. Ze willen haar echtgenoot ombrengen voor het geld van zijn levensverzekering. Hun plan lijkt waterdicht. Lijkt...

THE LOST WEEKEND
Don Birnam is een mislukte schrijver met een drankprobleem. Aan de vooravond van een gezamenlijke vakantie stuurt hij zijn broer Wick en zijn vriendin Helen boos zijn huis uit. Vervolgens zit Don alleen thuis zonder geld én zonder alcohol. En die drang naar alcohol wordt steeds groter en groter. De film won maarliefst drie Oscars: Beste film, Beste regie en Beste mannelijke hoofdrol.

ACE IN THE HOLE
Deze door merg en been bijtende mediasatire wordt nu gekenmerkt als één van de beste films van Billy Wilder. Maar zestig jaar geleden waren de reacties zo negatief dat het de eerste flop uit zijn carrière werd. Het verhaal gaat over een sensatiegeile journalist (fenomenaal gespeeld door Kirk Douglas) die een ongeluk naar zijn hand zet.

  • Billy Wilder, “Nobody’s perfect” 
    Billy Wilder (1906-2002) was meervoudig Oscarwinnaar en geldt als een van de belangrijkste regisseurs uit de Amerikaanse filmgeschiedenis. Vijftien jaar na zijn overlijden gelden zijn klassiekers nog steeds als een gouden standaard voor hoogwaardig filmmaken. Zijn films zitten vol aanstekelijke, cynische humor: onwaarschijnlijk grappig, gewaagd en scherpzinnig. Naast de drie titels uit ons programma ken je misschien zijn andere klassiekers zoals ‘Sunset Boulevard’ en ‘Some Like It Hot’ met Marilyn Monroe. Van deze laatste film is de oneliner ‘Nobody’s Perfect’ bekend. Een verwijzing naar deze zin staat ook op het grafschrift van Wilder: 'I’m a writer, but then nobody’s perfect’.